سال اول پنجشنبه 29 شهریور 1403

INFO@ATIYEHMARDOM.COM

شنبه 28 مرداد 1402 ، 22 : 18

کد خبر :

نشست مشترک مسؤولان پژوهشکده حکمرانی و مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز با معاون پژوهش وزیر امور خارجه و رئیس دانشکده روابط بین‌الملل

در این جلسه که در ادامه‌ی ارتباطات و همکاری‌های مشترک مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز و مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در طول یک‌سال گذشته ترتیب یافت، مهم‌ترین محورهای همکاری‌های مشترک از سوی دو طرف به بحث و بررسی گذاشته شد.

دکتر محمد جواهری طهرانی، رئیس پژوهشکده‌ی حکمرانی دانشگاه شیراز در آغاز این نشست، به بحث فلسفه و فرایند تأسیس پژوهشکده حکمرانی پرداخت و اظهار داشت: این پژوهشکده که به‌صورت رسمی در سال 1402 تأسیس شده است، مسائل مربوط به حوزه‌ی حکمرانی را با شیوه‌ی مسأله‌محور و حل مسأله مدنظر خود دارد.
وی ادامه داد: تلاش پژوهشکده‌ی حکمرانی در این راستا است که تولید علم آن مطابق نیاز کشور و برای حل مهم‌ترین چالش‌ها باشد؛ در همین زمینه این پژوهشکده سعی کرده با نهادهای اجرایی مرتبط تعامل برقرار نماید که از آن جمله، وزارت امور خارجه است.
دکتر جواهری ضمن قدردانی از تعاملات و همکاری‌های مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز با وزارت امور خارجه در طول سال‌های گذشته بیان کرد: علاوه‌بر محورهایی که پیش از این مورد تعامل بوده، در محورهای دیگری نیز می‌توان همکاری‌ها را گسترش داد.
وی پیشنهاد برگزاری دوره‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشترک بین دانشگاه شیراز و دانشکده‌ی روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه را مطرح و اظهار کرد: برگزاری این دوره‌ها می‌تواند نقش مهمی در عمیق‌تر شدن مطالعات حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل داشته باشد.
رئیس پژوهشکده‌ی حکمرانی همچنین همکاری این دونهاد را در انجام پروژه‌های مطالعاتی، مجلات تخصصی و همکاری‌های مشترک بین وزارتخانه‌ها با محوریت پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز و مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پیشنهاد داد.
وی در پایان وی پیشنهاد داد که نشست انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های مشترک به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شود و در همین زمینه مقرر شد هماهنگی‌های آن صورت گیرد.
ضرورت حرکت به سمت مطالعات کاربردی و راهبردی به شیوه‌ی حل مسأله در دانشگاه‌ها
دکتر سید جواد صالحی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز هم در ادامه‌ی این نشست، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و همت پژوهشکده‌ی حکمرانی در راستای تعامل با نهادهای اجرایی بیان کرد: متأسفانه امروزه در کشور، مطالعات عمیق و بنیادین در حوزه‌ی خلیج فارس صورت نمی‌گیرد و این از نقاط ضعف ماست.
وی ضمن برشمردن ضرورت‌های شناخت طرف‌ها و کشورهای مقابل در منطقه‌ی خلیج فارس، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین الزامات موجود، حرکت به سمت مطالعات کاربردی و راهبردی به شیوه‌ی حل مسأله در دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی کشور است که این امر در دانشگاه شیراز به‌ویژه در پژوهشکده‌ی حکمرانی و مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس کلید خورده است.
دکتر مرتضی اسمعیلی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز نیز در این نشست، به ضرورت‌ ارتباط بین دانشگاه‌ها و نهادهای اجرایی پرداخت و گفت: امروزه ضرورت دارد مطالعات از حوزه‌ی نظری صرف خارج شده و جنبه‌ی کاربردی به خود بگیرد که امید است این اتفاق در تعامل دانشگاه شیراز و وزارت امور خارجه محقق شود.
علی محرابی، مدیر اجرایی پژوهشکده حکمرانی و مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس نیز، با اشاره به همکاری‌های گذشته مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس و مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی و همچنین موارد توافق شده در جلسات قبل بیان کرد: دانشگاه شیراز آمادگی خود را برای انعقاد تفاهم‌نامه اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین در خصوص محورهای موضوعی مورد تعامل بین دو نهاد، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته دو طرف حوزه دیپلماسی می‌تواند محور اصلی تعاملات و همکاری‌های پژوهشی و اجرایی طرفین باشد.
محرابی با بیان اینکه مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس در نظر دارد شورای پژوهشی دوسال آینده خود را تشکیل دهد، از دکتر شیخ‌الاسلامی دعوت کرد تا در این شورا حضور یافته و از تجربیات و دانش ایشان استفاده شود.
در ادامه‌ی این نشست، دکتر محمدرضا دهشیری، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه به بحث برگزاری کارگاه‌های مشترک آموزشی پرداخت و گفت: دانشکده‌ی روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و دانشگاه شیراز می‌توانند در حوزه‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی به‌صورت مشترک برگزار کنند و از ظرفیت‌های هر دو نهاد استفاده شود. به‌گونه‌ای که در این کارگاه‌ها می‌توان از ظرفیت تجربه‌های سفرا و نمایندگان سیاسی کشور جهت آموزش عملیاتی بهتر استفاده کرد و دانشکده‌ی روابط بین‌الملل نیز از این رویداد استقبال می‌کند. همچنین می‌توان برخی پیش‌نشست‌های سمینارهای سالانه وزارت امور خارجه را در دانشگاه شیراز برگزار کرد.
بهره‌گیری از تجربه‌های سفرا و نمایندگان وزارت امور خارجه در راستای آموزش بهتر دانشجویان
دکتر محمدحسن شیخ‌الاسلامی، معاون پژوهش و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، هم با تایید و اشاره به صحبت‌های پیشین بیان کرد: امروزه عمیق‌تر شدن مطالعات در حوزه‌های مختلف یکی از ضرورت‌های ناگزیر است و این امر با همراهی و مشارکت دانشگاه‌ها تحقق می‌یابد. مطالعات مسئله‌محور در راستای حل مسائل متناسب با نیاز کشور توسط پژوهشکده حکمرانی و مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
وی ضمن استقبال از گسترش همکاری‌های دو طرف بیش از گذشته، عنوان کرد: در طول یک‌سال گذشته خوشبختانه همکاری‌های خوبی بین دانشگاه شیراز و وزارت امور خارجه صورت گرفت که با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک می‌توان این تعاملات را عمیق‌تر کرد و از ظرفیت‌های دانشگاه شیراز بیش از پیش بهره برد.
معاون پژوهش وزیر امور خارجه ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی نیز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی و دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه وجود دارد که هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی و تجربی است. در همین راستا می‌توان از تجربه‌های سفرا و نمایندگان وزارت امور خارجه در راستای آموزش بهتر دانشجویان استفاده کرد. رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی با اشاره به پیشنهاد برگزاری دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد و دکتری گفت: این امر کاملاً مورد استقبال وزارت امور خارجه به خصوص در مقطع دکتری است و پیشنهاد می‌شود این دوره‌ها در حوزه‌های موضوعی خاص که به‌صورت معمول در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شوند، برگزار شود. ضمن اینکه پیش از این اساتید وزارت امور خارجه در شش حوزه تخصصی خاص، سرفصل‌های آن را تدوین نموده که از آن‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.
دکتر شیخ‌الاسلامی بیان داشت: در سایر حوزه‌ها ازجمله انجام طرح‌ها و پروژه‌های مطالعاتی و مجلات علمی اعم از تبادل مقالات، هیأت تحریریه، استاد و داور، وزارت امور خارجه آمادگی کامل برای انجام آن‌ها را دارد.
وی در پایان با اشاره به حوزه‌ی دیپلماسی گفت: در حوزه‌ی مطالعاتی دیپلماسی، وزارت امور خارجه نیز ظرفیت‌های علمی و عملی بسیارخوبی از سوی اساتید و نمایندگان دیپلماتیک خود دارد که تبادل آن‌ها با دانشگاه شیراز و همچنین بهره‌گیری از توانایی‌های دانشگاه شیراز می‌تواند اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم زند.
در پایان مقرر شد با انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های مشترک در اولین فرصت تعاملات و همکاری‌های دو طرف در حوزه‌هایی که مطرح شد، عمیق‌تر و گسترده‌تر شود. همچنین بحث برگزاری دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد و دکتری نیز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری شده که مجوزهای لازم آن نیز گرفته شود.


سرخط اخبار فرهنگ و هنر

پربازدیدترین ها