سال اول پنجشنبه 29 شهریور 1403

INFO@ATIYEHMARDOM.COM

سه شنبه 24 مرداد 1402 ، 3 : 13

کد خبر :

جشنواره تئاتر استانی اهالی نمایش فارس را فراخواند ;

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس : جشنواره تئاتر استانی، به عنوان با سابقه ترین و مهم‌ترین رویداد تئاتری استان‌ها، بستر مهمی برای رشد و توسعه تئاتر، با توجه به شاخصه های ملی، قومی، منطقه ای و جغرافیایی است.

در راستای برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استان فارس، سیدرسول موسوی نژادیان، معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از انتشار این جشنواره، خبر داد و گفت: جشنواره تئاتر استانی، به عنوان با سابقه ترین و مهم‌ترین رویداد تئاتری استان‌ها، بستر مهمی برای رشد و توسعه تئاتر، با توجه به شاخصه های ملی، قومی، منطقه ای و جغرافیایی است. برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این بستر، ارتقای تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش اهالی هنر تأکید دارد.
در راستای برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استان فارس، سیدرسول موسوی نژادیان، معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از انتشار این جشنواره، خبر داد و گفت: جشنواره تئاتر استانی، به عنوان با سابقه ترین و مهم‌ترین رویداد تئاتری استان‌ها، بستر مهمی برای رشد و توسعه تئاتر، با توجه به شاخصه های ملی، قومی، منطقه ای و جغرافیایی است. برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این بستر، ارتقای تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش اهالی هنر تأکید دارد.
موسوی نژادیان، تمرکز این جشنواره را بر ایجاد فضای مناسبی برای بروز و ظهور بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال، گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی و تقویت و حمایت از گروه‌های اجرایی دانست و افزود: دربرنامه ریزی و برگزاری این رویداد مهم، توجه به زیرمجموعه‌های کلان بر اساس سیاست‌های وزارت متبوع به منظور “تقویت ظرفیت‌های مردمی فرهنگ و هنر” مد نظر خواهد بود. این سیاست‌ها شامل توسعه کمی وکیفی نهادها و مؤسسات فرهنگی‌هنری غیردولتی، بهره مندی از جریان های فکری و تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها در سیاست‌گذاری و برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی‌هنری است.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، توجه به موضوعاتی همچون امید اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده، همگرایی ملی، ارزش‌های انسانی، اسلامی، آرمان‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و توجه به شعار سال را مورد تاکید در این دوره از جشنواره خواند و اظهار کرد: در صورت لزوم، بهره‌گیری از تجربه موفق برگزاری جشنواره، با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی در سال‌های گذشته، می‌تواند در کیفیت برگزاری و گسترش مخاطبان جشنواره در سال 1402 مفید واقع شود.
وی اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره در دو بخش صحنه ای و خیابانی را با نمایش‌هایی اعلام کرد که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریان‌های روز تئاتر جهان پرداخته و تولید شده باشند و بیان داشت: طرح وایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌تواند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشد. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی مترتبه در درجه اول متوجه نویسنده نمایشنامه و یا ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیات انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف کند.
این مقام مسوول اداری با اشاره به اینکه آثار بخش رقابتی، صرفاً به آثار، نمایشنامه ها و طرح و ایده‌های (ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی اختصاص دارد؛ هرچند حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی‌سنتی، محیطی، هنرهای اجرایی بینارشته‌ای، خارج از صحنه و شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و… بلامانع است، اضافه کرد: برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال 1402، ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر، از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثارِ بدون کسب مجوزِ نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر، به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است و حفظ حقوق معنوی نویسنده و ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) یا مترجم، در اقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی می باشد.
موسوی نژادیان، اختصاص بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی را به آثار نمایشی تولید شده‌ی “هنرمندان استان “که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده باشد، اعلام کرد و گفت: گروه هایی می توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته پیش از شروع جشنواره استانی 1402، اثر آن ها در بخش تئاتر صحنه‌ای، حداقل 5 نوبت در شهرهای کوچک و 10 نوبت در کلان‌شهرها و در بخش تئاتر خیابانی حداقل 6 نوبت در شهرهای کوچک و 12 نوبت در کلان‌شهرها به اجرای عمومی رسیده و تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی، در بازه زمانی اجرا، در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای‌ عمومی اثر است؛ بنابراین، در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه ها و مشخصات کامل آثار در پورتال های استانی ثبت شود.


گفتنی است، مهلت ارسال فیلم 27 مهر ماه 1402 ، بازبینی اولیه (فیلم آثار) 3 آبان ماه 1402، بازبینی زنده برای انتخاب نهایی آثار از 4 تا 9 آبان ماه، اعلام نـتایج اولیه 10 آبان ماه 1402، زمان برگزاری جشنواره 20 تا 27 آبان ماه 1402 و اختتامیه 27 آبان ماه 1402 خواهد بود.
همچنین، آدرس پســـــــتی و شماره تماس دبیرخانه اداره کل فرهنگ وارشــاد اســلامی فارس انجمن هنرهای نمایشـــــــی استان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه، تالار حافظ و با شــــــــــماره تمــــاس: 07132281071 شـــــــماره همــــراه: 09031794665 است.
لازم به ذکر است، فراخوان و فرم شرکت در جشواره بر روی پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ارشاد فارس به آدرس fars.farhang.gov.ir در دسترس می‌باشد.


سرخط اخبار فرهنگ و هنر

پربازدیدترین ها