سال اول جمعه 30 شهریور 1403

INFO@ATIYEHMARDOM.COM

دوشنبه 06 شهریور 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

آغاز تولید گاز از ایرانی‌ترین فاز میدان عظیم پارس جنوبی بعد از 20 سال وقفه

رئیس جمهور در بدو ورود به شهرستان عسلویه با عزیمت به محل فاز 11 میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی مشترک جهان، از سکو و تاسیسات تولید گاز جنوبی‌ترین و یکی از مهم‌ترین فازهای بخش ایرانی این میدان عظیم بازدید کرد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز دوشنبه به منظور افتتاح عملیات تولید گاز ازفاز 11 میدان پارس جنوبی به شهرستان عسلویه سفر کرده است، در بدو ورود به محلاستقرار این سکوی دریایی عزیمت و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و با توضیحاتدست‌اندرکاران از جزئیات عملیات کم‌نظیر انتقال سکوی این فاز از فاز دوازدهم و نیزراه‌اندازی این فاز مهم میدان عظیم پارس جنوبی مطلع شد.

رئیس جمهور در جریان این حضور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارگران ومهندسان حاضر در این سکو که در شرایط سخت دریایی به شکل شبانه‌روزی در اینمیدان تولید فعالیت می‌کنند نیز به گفت‌وگو پرداخت.

فاز 11، جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی به شمار می‌رود و از اینلحاظ مهمترین فاز این میدان است چرا که در صورت عدم برداشت از آن، گاز به بخش‌هایجنوبی مهاجرت خواهد کرد.

طی 20 سال گذشته عملیات راه‌اندازی این فاز بارها به شرکت‌های خارجی واگذار شد، امااین شرکت‌ها به بهانه تحریم هر بار عملیات احداث و راه‌اندازی را ناتمام رها کردند، تااینکه در سال 1400 با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح به عنوان یکی از طرح‌هاینیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و بااتکا به توانمندی‌های متخصصان کشورمان پس از 20 سال وقفه در مدت 2 سال با تلاشجهادی و شبانه‌روزی، امروز افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز خواهد شد.

با بهره‌برداری از این فاز روزانه 56 میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشورافزوده خواهد شد که درآمدی 5 میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولیدناخالص داخلی را حدود 1 درصد افزایش خواهد داد.

متخصصان توانمند صنعت نفت کشور برای تسریع در راه‌اندازی این سکو و احصایمنابع ملی کشور در این میدان مشترک، به جای ساخت سکوی جدید، سکوی فاز 12 را کهبا افت فشار مواجه شده بود، به این فاز منتقل کردند که عملیات انتقال این سازه 3 هزار و200 تنی در شرایط ناآرام و متلاطم دریا، یکی از عملیات‌های کم‌نظیر مهندسی و فنی درسطح جهان است که پیش از این تنها 2 بار آن هم توسط بزرگترین شرکت‌های نفتیمطرح دنیا نسبت به سکوهای نفتی انجام شده بود و نه سکوی گازی. متخصصانسرافراز صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران بدون خرد کردن و قطعه‌قطعه کردن این سازهعظیم، در شرایط تحریمی همه‌جانبه، با اجرای این عملیات تولید گاز در این فاز را 3 سالزودتر عملیاتی کردند که اقدامی شایسته تحسین است.

 

 


سرخط اخبار اقتصادی

پربازدیدترین ها