سال اول پنجشنبه 29 شهریور 1403

INFO@ATIYEHMARDOM.COM

چهارشنبه 01 شهریور 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

میزبانی شیراز از سی و هشتمین آیین شب شعر عاشورای ;

تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس میزبان سی و هشتمین آیین شب شعر عاشورای شیراز در اول و دوم شهریورماه جاری خواهد شد.

دبیران علمی و ادبی ستاد شب شعر عاشورا ضمن تشریح برنامه های دوره سی و هفتم، از مردم شیراز دعوت کردند با حضور در مراسم از سفره روضه حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام و تکریم کریم اهل بیت، حضرت ابامحمد امام حسن مجتبی علیه السلام بهره مند شوند.

ده بزرگی: شب شعر عاشورا، همچنان مردمی، مستقل و غیر دولتی است.
در ابتدای احد ده بزرگی دبیر علمی شب شعر عاشورا اظهار داشت: ” شب شعر عاشورا به عنوان مستمرترین و باسابقه ترین حرکت ادبیات آیینی و غیردولتی جایگاه ارجمندی به عنوان عزاداری فرهیختگان و اعتکاف ادبی شاعران را کسب کرده و اگرچه امسال هم از تالار حافظ استفاده کرده ایم اما همچنان مردمی، مستقل و غیر دولتی هستیم.”
وی با اشاره به موضوع مراسم امسال افزود: امسال موضوع محوری برنامه وجود مقدس و نازنین حضرت (امام حسن مجتبی علیه السلام)است که به جلوه های نورانی وجود پر برکت کریم اهل بیت می پردازد.
دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا ادامه داد: خوشحالیم در سومین حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت در ایران و دیارحضرت احمدبن موسی علیه السلام شاهچراغ و امامزادگان جلیل القدر با زبان شعر به تماشای همه ی فضیلت ها و زیبایی ها در قامت نام های خورشیدی سروران جوانان بهشتی بپردازیم.
ده بزرگی در تشریح برنامه های شب شعر سی و هشتم  گفت: چهارشنبه و پنجشنبه جاری پس از نماز مغرب و عشا و از ساعت 19:30 مراسم شب شعر با قرائت حدیث شریف کسا و سپس شعر خوانی شاعران منتخب سراسر کشور در تالار حافظ واقع در چهارراه حافظیه شیراز برگزار خواهد شد.
وی گفت: در روز پایانی حضور مهمانان در شیراز مراسم عزاداری سنتی و تربت نوشان برگزار خواهد شد و شاعران پیمان خواهند بست تا در حوزه ی ادبیات عاشورایی  و اهل بیتی به خلق آثار ماندگار بپردازند. همچنین موضوع محوری مراسم سال آینده نیز اعلام خواهد شد تا به نوعی اختتامیه ی دوره ی سی و هشتم و آغاز سال سی و نهم شب شعر عاشورا باشد.
شب شعر عاشورا محل همزیستی نسل های مختلف شعر آیینی است
در ادامه هاشم کرونی دبیر ادبی مراسم نیز پرداختن به دغدغه های علمی ادبیات عاشورایی از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در قیاس با برنامه های مشابه دانست و اظهار داشت:  برای نیل به این هدف مثل هر سال کتاب پیش کنگره منتشر کردیم که کتاب امسال «راه تویی» نام داشت و به قلم دانشمند عاشورایی دکتر محمدرضا سنگری تحریر شده بود.
وی افزود: این اثر از مدتها قبل به دو شکل چاپی و اینترنتی از طریق سایت ، وبلاگ و شبکه های اجتماعی وب و همراه در اختیار شاعران قرار گرفت تا متناسب با موضوع، منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران خصوصا شاعران جوان باشد. همچنین در طول مراسم گعده ها و حلقه های معرفتی ویژه ای با حضور بزرگان معارف و ادبیات عاشورایی ویژه شاعران برگزار خواهد شد.
دبیر ادبی شب شعر عاشورا افزود: کتاب های «حواریون حسین»، مجموعه شعرهای دوره سی و هفتم، «زنان عصر عاشورا» جلد تازه ای از منظومه آینه داران آفتاب و «بهار و برهوت»، نثرهای ادبی عاشورایی هردو اثر طبع دکتر سیده اعظم حسینی نیز برای نخستین بار در این دوره از مراسم عرضه خواهند شد.
وی گفت: کارگاه علمی «مناجات و شعر امروز» ویژه برنامه علمی مراسم امسال است که با حضور و سخنرانی دکتر محمدرضا سنگری، زهیر توکلی، علی داوودی و هاشم کرونی عصر چهارشنبه اول شهریور از ساعت 17 در سالن گفت و گوی تالار حافظ برگزار می شود و برنامه حلقه ادبی، معرفتی شاعران نیز با حضور دکتر رضا بیات نیز صبح پنجشنبه از ساعت 10 در کتابخانه مسجد حضرت امام حسین علیه السلام در خیابان فلسطین برگزار می شود.
کرونی با اشاره به حضور شاعران سراسر کشور در مراسم گفت: امسال علاوه بر منتخبین فراخوان،شاعران برجسته و اساتید شناخته شده ای نیز مهمان مراسم هستند که در مجموع می توان به اساتیدی چون سیدمجتبی حسینی، محسن مومنی شریف، دکتر محمدرضا سنگری، دکتر مصطفی رحماندوست، عباس شاهزیدی(خروش اصفهانی)، دکتر غلامرضا کافی و دکتر رضا بیات اشاره کرد.
وی افزود: شب شعر عاشورا محل همزیستی نسل های مختلف شعر آیینی است لذا بزرگوارانی چون سیدحسین متولیان، احمد بابایی، ایوب پرندآور، محمود حبیبی کسبی، محسن ناصحی،  امیر مرزبان، مرتضی حیدری آل کثیر، قاسم صرافان، محمدحسین ملکیان، مجتبی خرسندی، زهیر توکلی، حافظ ایمانی، ، غلامرضا بکتاش و …  نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.
این شاعر حضرات اهل بیت علیهم السلام تصریح کرد: خوشبختانه برخی مدیران استان شایسته نام برنامه و عنوان فارس وارد صحنه شده اند.  صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری فارس، شهرداری شیراز و مراکز دیگر همگی با رعایت شان مردمی و غیر دولتی بودن وارد صحنه شدند و در یاری مجموعه اخلاق مدارانه همراهی کردند
وی در پایان از عموم علاقه مندان فرهنگ عاشورایی و ادب دوستان شیراز دعوت کرد با حضور در مراسم امسال از فضای معنوی آن که برگرفته از وجود دو سبط بزرگوار نبی مکرم اسلام، کریم اهل بیت حضرت  امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت سیدالشهدا اباعبدالله امام حسین علیه السلام است بهره مند گردند.


سرخط اخبار فرهنگ و هنر

پربازدیدترین ها