سال اول جمعه 30 شهریور 1403

INFO@ATIYEHMARDOM.COM

جمعه 21 مهر 1402 ، 10 : 8

کد خبر :

همزمان با سفر رییس جمهور به استان فارس و با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیرصمت

آغاز عملیات اجرایی نخستین ناحیه تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز

همزمان با سفر رییس جمهور به استان فارس و با حضور سرپرست سازمان صنایعکوچک و شهرکهای صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیرصمت ،  عمليات اجرايي نخستين  ناحيه صنعتي  تخصصي صنايع دستي كشور  در شيراز  آغازشد.

 

در این مراسم عملیات اجرایی ناحيه تخصصي صنايع دستي شيراز  در اراضي بهمساحت حدود  40هكتار در شمال غرب شيراز آغازشد.

 

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در این مراسم گفت:ايجادناحيه  تخصصي صنايع دستي شیراز  داراي مصوبه سال 1396 از هيات وزيران است كهپس از ۱۶سال وقفه ، در دستور كار شركت شهرك هاي صنعتي فارس قرار گرفت و باانجام مراحل مکان یابی و اخذ استعلامات وتاییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورایبرنامه ریزی توسعه استان فارس،عملیات اجرایی آن به برکت سفر رئیس جمهور بهاستان آغاز می شود.

فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه ایجاد و راه اندازی شهرک های صنعتی تخصصی ازرویکردهای این سازمان در سطح کشور است گفت:شهرک صنایع دستی شیراز ،پنجاه وهفتمین شهرک صنعتی تخصصی کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در شهرک های صنعتی تخصصی در سطح کشور افزون بر۳۴۰۰واحد با اشتغال زایی ۸۴هزارنفر به فعالیت می پردازند گفت:شهرک های صنعتیتخصصی در حوزه های متنوع و مختلفی نظیر شیمیایی،آب معدنی،چوبومبلمان،انرژی،غذاو دارو ،شیشه و... راه‌اندازی شده اما در حوزه تخصصی صنایعدستی این شهرک صنعتی برای نخستین بار در کشور ایجاد می شود.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران بر تسریع در ایجاد زیرساختها در این ناحیه صنعتی تاکید کرد و گفت:امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده شاهدواگذاری زمین تا ۱۵ماه آینده باشیم .

مقیمی بابیان اینکه  استان فارس در بخش صنايع دستي به عنوان يكي از فعال تريناستان ها مطرح است و جزو پنج استان برتر در كشور شناخته مي شودگفت:باتوجه بهجایگاه فارس در این بخش بعنوان  يكي از قطب هاي توليد صنايع دستي كشور و اینکه   از 250 رشته صنايع دستي موجود در كشور 120 رشته در اين استان وجود دارد كه ازاين تعداد 85 رشته صنايع دستي در فارس فعال است ،راه اندازی ناحیه تخصصیصنایع دستی بستر مهمی برای رشد و توسعه این بخش ایجاد می کند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز با بیان اینکه

ناحيه تخصصی صنایع دستی شیراز قابليت استقرار بيش از 300 واحد صنايع دستيدر قالب غرفه ها و كارگاههاي توليدي با اشتغال بالغ بر 1500 نفر را خواهد داشتگفت:براساس برآوردها،

براي اجرا و تكميل تمامی فازهای عملیاتی زيرساخت هاي اين ناحيه صنعتي افزون بر10 هزار  ميليارد ريال هزينه خواهد شد.

سید مصطفی هاشمی با اشاره به اینکه پیگیری ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی ازابتدای سال گذشته در دستورکار این شرکت قرارگرفت گفت:در این زمینه با حمایتهای ویژه استاندار فارس و  فرماندار شهرستان شیراز و نیز پیگیری ها و تلاش دکترنجابت نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان و همکاری اداره کل راه و شهرسازیفارس توانستیم اراضی در شمال غرب شیراز را جهت ایجاد این ناحیه جانمایی کنیم.

وی با بیان اینکه در طراحی  این ناحیه تخصصی از دیدگاه ها و نظرات متخصصان وفعالان صنایع دستی استفاده می کنیم گفت:با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایعدستی و گردشگری استان،کارگروه مشترکی را تشکیل می دهیم تا طراحی و اجرای اینناحیه تخصصی بر اساس دیدگاه های کارشناسان و اهل فن صورت گیرد.

هاشمی درنظر گرفتن بخش های نمایشگاهی درکنار فضای کارگاهی را از ویژگی هایاین ناحیه تخصصی صنایع دستی اعلام کردو گفت:با استقرار واحدها مشکل گیریفضای تولید واشتغال،این ناحیه تخصصی  به یکی از مقاصد گردشگران نیز تبدیل میشود.

رشته هاي خاتم سازي، قلمزني، كاشي هفت رنگ، خوشنويسي، نگارگري، تذهيب،نقاشي قهوه خانه اي، طراحي سنتي، گره چيني، گچبري، آيينه كاري، ميناسازي، حجاري،جواهرسازي، چرم دوزي و نقاشي روي چرم، از جمله رشته هاي فعال صنايع دستي درفارس است.


سرخط اخبار اقتصادی

پربازدیدترین ها