سال اول چهارشنبه 02 آبان 1403

INFO@ATIYEHMARDOM.COM

پنجشنبه 20 مهر 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

دکتر رئیسی در پیامی به مناسبت روز گرامیداشت حافظ شیرازی تصریح کرد:

لسان‌الغیب، دُرّ یگانه فرهنگ و ادب ایران‌زمین و افتخار همه فارسی‌زبانان

رئیس جمهور حافظ را شاعر همه اعصار و قرن‌ها دانست و تصریح کرد: از آنجا کهدرون‌مایه شعر او عمیقاً با ارزش‌های فطری انسانی گره خورده است، شأن و جایگاهیفرازمانی دارد و می‌تواند در همه اعصار و قرون، به ویژه عصر حاضر، آموزنده و دربرگیرنده پیام و معنا باشد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در پیامی به مناسبت سالروز گرامیداشت حافظ، با بیان اینکهفرهنگ و ادب ایران‌زمین همواره مشحون از درخشش اندیشه‌های بلند انسانی بوده ویکی از قله‌های این تاریخ پرافتخار، بدون تردید شمس‌الدین محمد حافظ شیرازیاست، اظهار داشت: لسان‌الغیب، حافظ شیرازی دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین وافتخار همه کسانی است که به زبان شیرین فارسی سخن می‌گویند.

متن پیام رئیس جمهور به مناسبت روز گرامیداشت لسان‌الغیب، شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

بیستم مهرماه، سالروز بزرگداشت حافظ؛ عارف بزرگ، شاعر بلندآوازه ایرانی واندیشمند نامدار شعر و ادب فارسی است. فرهنگ و ادب ایران‌زمین همواره مشحوناز درخشش اندیشه‌های بلند انسانی بوده و یکی از قله‌های این تاریخ پرافتخار، بدونتردید شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است.

لسان‌الغیب، حافظ شیرازی دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین و افتخار همه کسانیاست که به زبان شیرین فارسی سخن می‌گویند. اشعار او که جملگی برگرفته ازمضامین والای انسانی و آموزه‌های اصیل اسلامی است، از مهم‌ترین نمادهای فرهنگیو تمدنی ایران عزیز به شمار می‌آید و اهل فرهنگ و فضل و ادب، در جای جای عالم، بهاین شاعر گرانقدر به دیده احترام می‌نگرند.

ارتباط عمیق حافظ با قرآن و استفاده از زبان قرآن در سروده‌ها و غزلیات، از او چهرهمتمایزی ساخته است. او شاعر همه اعصار و قرن‌هاست؛ از آنجا که درون‌مایه شعر اوعمیقاً با ارزش‌های فطری انسانی گره خورده است، شأن و جایگاهی فرازمانی دارد ومی‌تواند در همه اعصار و قرون، به ویژه عصر حاضر، آموزنده و دربر گیرنده پیام و معناباشد. غزلیات حافظ، سرشار از مضامینی چون صلح و دوستی، اخلاق و انسانیت، عشقو محبت و نهایتاً بندگی خالصانه و خضوع و خشوع در برابر پروردگار است و همینویژگی‌ها موجب شده دامنه نفوذ آثار این شاعر بزرگ از فرهنگ و زبان فارسی فراتررفته و در گستره جهانی، جویندگان فضایل و مشتاقان شعر و ادب، از انوار و جاذبه‌هایمضامین عرفانی و اخلاقی ادبیات والای او بهره‌ها ببرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چه زیبا در ثنای این شاعر بزرگوار فرموده‌اند که «حافظدرخشان‌ترین ستاره فرهنگ فارسی است. تا امروز هیچ شاعری به قدر حافظ در اعماقو زوایای ذهن و دل ملت ما نفوذ نکرده است.

امیدوارم با تعمق بیشتر استادان، اندیشمندان و پژوهندگان فرهیخته ادب فارسی دردریای اندیشه‌های مکشوف و نامکشوف این شاعر بزرگ از گنجینه زایا، توشه‌هایبیشتری برگیریم و در زندگی اجتماعی خود از سلوک انسانی و زبان بلیغ و بدیع اینروایت‌گر عشق و وارستگی بهره بیشتری ببریم.

این‌جانب با تبریک این روز به مردم فرهنگ‌دوست ایران و همه علاقه‌مندان شعر و ادبفارسی، توفیقات روزافزون صاحبان فکر و اندیشه کشور را در معرفی و شناساندن هرچه بیشتر شخصیت‌های فرهنگی کشور مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران


سرخط اخبار اجتماعی و جامعه

پربازدیدترین ها