سال اول پنجشنبه 29 شهریور 1403

INFO@ATIYEHMARDOM.COM

سه شنبه 17 مرداد 1402 ، 0 : 12

کد خبر :

از 0 نفر 0

مساله قاعده‌ها؛

پاتوق فیلم کوتاه شیراز میزبان چهار فیلم کوتاه

هاجرو، گوزن، خوناب و زرد خالدار میهمان بیست و هشتمین دوره پاتوق فیلم کوتاه شیراز بودند؛ دوستداران هنر هفتم به تماشا و نقد این فیلم‌ها نشستند و در پایان هم گفتند و هم شنیدند.

نخستین فیلمی پاتوق هفته این هفته شیراز هاجرو بود به کارگردانی افشین اخلاقی و نویسندگی امیر مسعود سهیلی که اقتباسی از کتاب «فصل پنجم» خالد نویسا است.

این فیلم با تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و افشین اخلاقی به طور مشترک ساخته شده را بازیگرانی از کشور افغانستان در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

هاجرو روایتگر زندگی دختری افغانستانی است که قربانی تعصبات بومی می‌شود.

گوزن دیگر فیلم کوتاهی بود که در این رویداد به روی صحنه سینما فرهنگ شیراز رفت؛ فیلمی به نویسندگی و کارگردانی هادی بابایی‌فر و محمود غفاری که برشی کوتاه از تلاش‌های یک کودک برای نجات برادرش را روایت می‌کند.

خوناب دیگر فیلم کوتاه پاتوق فیلم شیراز بود، فیلمی ساخته مجتبی قاسمی که به موضوع افراط گرایی و تروریسم می‌پردازد و برداشت متفاوتی را از پدیده داعش به مخاطب ارایه می‌کند.

خوناب تاکنون موفق شده چندین جایزه ملی و بین‌المللی را از آن خود کند که از آن جمله می‌توان به جایزه بهترین کارگردانی دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی یونیورسال آمریکا ۲۰۲۱ و جایزه اول بهترین کارگردانی جشنواره معتبر فیلم مستقل رم ایتالیا ۲۰۲۰ اشاره کرد.

خالدار آخرین فیلم این دورهمی هنری سینما فرهنگ بود، اثری به کارگردانی باران سرمد و نویسندگی محمدرضا میقانی و با موضوعی اجتماعی که تاکنون موفق به راهیابی به چند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه شده است.

پس از نمایش کمتر از یک ساعتی، این فیلم‌های کوتاه با حضور رضا چهره پرداز بازیگر و کارگردان پیشکسوت به بوته نقد و تحلیل گذاشته شد.

رعایت نکردن قاعده شروع، اوج و شگفتی، پررنگ‌ترین نقد به گوزن و خالدار

رییس انجمن سینما جوان فارس در حاشیه بیست و هشتمین جلسه از پاتوق فیلم کوتاه شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین نقدی که به فیلم‌های کوتاه اکران شده وارد شد رعایت نکردن قاعده فیلم کوتاه بود چرا که یک فیلم باید یک آغاز داشته باشد، در ادامه به نقطه اوج برسد و در پایان با ارایه شگفتانه‌ای پایان یابد.

ابراهیم شیشه‌گر ادامه داد: این در حالی است که برخی از فیلم‌های کوتاه اکران شده، می‌توانست برشی از یک فیلم بلند باشد.

به گفته او فیلم‌های هاجرو و تا اندازه‌ای خوناب قواعد فیلم کوتاه را رعایت کرده بودند اما ۲ فیلم دیگر تنها از نظر زمان کوتاه بود و در نقطه‌ای که تازه آغاز آن بود به ناگاه پایان می‌یافت.

در پایان این نقد و بررسی‌ها، تماشاچیان این باکس فیلم کوتاه درباره آثاری که دیده بودند اظهار نظر کردند و از سوی کارشناس برنامه جمع‌بندی شد.

به گفته رییس انجمن سینما جوان فارس، قرار است در ادامه، پاتوق فیلم کوتاه شیراز ساعت ۱۷ یکشنبه‌ها میزبان اکران و نقد فیلم‌های در سینما فرهنگ باشد و حضور در این برنامه برای همگان آزاد و رایگان است.


ارسال دیدگاه


سرخط اخبار فرهنگ و هنر

پربازدیدترین ها